3 Dec 2014

Santa és az Éj asszonya

így készül a borítógrafika

Varga Csaba Béla Santa és az Éj asszonya című könyvének borítóöteltével Erdélyi István "Raon" keresett fel a Delta Vision Könyvkiadótól.


Rögtön megragadta fantáziámat a fantasybe oltott Mikulás és csapata, melyeket igazi klasszikus pózolós formában képzelt el az író. A leírás alapján ahhoz hasonló hangulatú kép jelent meg képzeletemben, mint Larry Elmore DragonLance illusztrációi.

Az ilyen beállított pózoknál nagyon jól be lehet mutatni a kiválasztott szereplőket, ugyanakkor könnyen statikussá válik a kép. Ez nem jelenti természetesen, hogy egy aktív mozgást ábrázoló kép minden esetben jobb, de annyiban más, hogy egy dinamikus mozgást ábrázoló képen a cselekmény is megmozgatja a szemlélő fantáziáját, míg a statikus grafikán ez a szerep szinte teljes mértékben a részletekre hárul. A szereplőknek, a háttérnek és az előtérnek kell annyira érdekesnek és hangulatosnak lennie, hogy pótolják a lendület hiányát.

A szereplőket részletesen bemutató leírásban két kompozíciós ötlet is szerepelt, az egyik a megvalósult egész alakos festmény, a másik egy, az alakokat közelebbről, portrészerűen ábrázoló elképzelés volt.



Első körben két ceruzavázlatot rajzoltam a kért elrendezésben, ezek közül egyöntetű szavazással nyert az egész alakos verzió.

színezett vázlat

A nyertes ötletet már digitálisan fejlesztettem tovább. A ceruzavázlat alá elnagyolt foltokban színeket vittem fel, hogy látszódjon a kép általános hangulata. Ebben a fázisban még megfordítottuk Ramposzt, hogy inkább a csapat felé forduljon, majd következett a részletes kép kidolgozása.

alakulnak a részletek

A digitális festményt szokás szerint több rétegen készítem. A rétegrend felépítését még a részletes kidolgozás elején megtervezem. Később természetesen ez bővülhet, vagy akár össze is vonok rétegeket, de a fő struktúra végig megmarad. Különösen bevált az a technika, hogy a főbb rétegek módosításait nem rögtön az adott rétegen hajtom végre, hanem létrehozok egy új átmeneti réteget, amit a változtatások elfogadása után összeolvasztok az eredeti réteggel. Így nem száll el sem a rétegek, sem a verziók száma a munka végére.

Ezen a képen az alábbi rétegrenddel dolgoztam:
  • A tipográfia elhelyezését és a kifutók méretét jelző keret
    ezt a réteget főleg a kompozíció elrendezéséhez használom, legtöbbször kikapcsolva hagyom
  • Vázlat
    ezt a réteget a végső fázisban már lekapcsolom, de a kezdeti fázisokban ez alapján viszem fel a fő formákat és a nagyobb részleteket
  • Pozsgay aláírás
    ezt utolsó lépésben teszem fel a képekre
  • Előtér növényzete
  • Szereplők
  • Közeli talaj
  • Köd
  • Közeli erdő
  • Köd
  • Távolabbi erdő
  • Köd
  • Vár
  • Felhők
  • Hold
  • alapértelmezett háttér
    ezen rajzoltam meg az ég és a háttér alap színeit
Bár leggyakrabban a háttértől haladok előre és a fő alakokat dolgozom ki utoljára, ebben az esetben előrevettem az arcokat. Azért döntöttem így, mert meghatározóak a karakterek a képen, és amíg az arcokra érkezik visszajelzés, tudok dolgozni a többi részleten.

ezen a képen látszik, hogy az arcok sokkal hamarabb elkészültek, mint a test részletei

Mivel a leírásban telihold szerepelt az alakok mögött, ez gyakorlatilag meghatározta a Nap helyzetét is a képen, ami így pont szemből világítja meg a szereplőket és a hátteret. A kontraszt miatt a fák árnyékba boruló alsó felével így kicsit csaltam, mert semmi nem indokolja az árnyékot, ugyanakkor így látványosabban kiemelkednek a szereplők a háttérből.

A csapat megrajzolásához nem csak interneten kerestem referenciákat, hanem fotókat is készítettem, hogy pontosabban el tudjam készíteni a mozdulatokat. A karban tartott kislány testtartásához is akadt egy négyéves jelentkező, valamint Dicca szerepére is volt egy csinos modell, bár farkas híján Pitypang a kuvasz vállalta a szerepet.

egy véglgeshez közeli fázis

A vázlatos, nagyobb foltokból álló szereplőkön folyamatosan haladtam az egyre finomabb részletek felé. A fényes vagy fémes részeken kékes reflexfényt alkalmaztam, a legfényesebb részeken az alacsonyan álló napra jellemző narancsos fényt festettem.

A különböző felületek ábrázolásában nagy segítségemre voltak a Corel Painter különböző ecsetei. Ezek közül ennél a képnél az alábbiak voltak a leghasznosabbak:

  • Fine Point
    főbb formákat és kontrasztokat rajzolom meg vele, legtöbbször nem teljes fedettséggel használom
  • Digital Airbrush
    lágy, összemosott hatásokat készítek vele
  • Details Oil Brush
    apróbb, főleg lágy szélű részletekhez használom
  • Wet Detail Brush
    árnyékoláshoz, részletekhez használom, nyomás függvényében össze is mossa a felvitt színt az alatta levő színnel
  • Just Add Water
    erősebb kontrasztok összemosásához, elkent jellegű felületekhez ideális
  • Impressionist
    erdőnél és talajnál nagyon hasznos, enyhén változó színű, az ecset mozgatási irányával párhuzamosan, enyhén lapított szabálytalan szélű foltokat hoz létre
  • Sargent Super Jitter
    szintén a növényzetnél nagyon hasznos, természetes, kaotikus hatású foltokat lehet vele rajzolni
  • Round Hard Pastel
    az erdő, a bőrpáncél és a vas pásztorbot megrajzolásánál használtam leginkább, a kiválasztott papír mintázatát adja vissza nyomás függvényében
  • Wet Acrylic
    szőr, ruha kialakításánál segített sokat, finoman vonalkázott struktúrát lehet vele készíteni



Utolsó fázisban még volt némi finomítás az arcokon, arckifejezéseken, valamint néhány kisebb részletet módosítottam. Santa vértjét azonban lemezpáncélnak festettem, Csaba jelezte, hogy ez cserzett bőrből készül, ezért ezt teljesen átfestettem. Rajzolás tekintetében a fémesen tükröződő és más felületek között a fő különbség, hogy míg a legtöbb testen a fények és árnyékok jellemzőek, addig a fémes felületeken sokkal inkább a tükröződést látjuk.

Nagyon élveztem a kép készítését, igazi, hagyományos fantasy hangulatot kellett alkotni. Remélem nem csak a Delta Vision csapatának tetszik az elkészült borító, hanem igazán figyelemfelkeltő kötet lesz a könyvsboltok polcain, ha meghozza a Mikulás…